Eet je mooi!

Huidverzorging en voeding gaan hand in hand. We weten allemaal dat een ongezond voedingspatroon een negatief effect kan hebben op je huid. Maar wist je ook dat bepaalde voedingsmiddelen juist een heel erg positief effect kunnen hebben op je huid? En welke voedingsmiddelen zijn dat dan?

Hydratatie is key
We weten dat veel water drinken goed voor je is en goede effecten heeft op de huid. Alleen is die 2 liter water drinken op een dag is soms een beetje moeilijk. Gelukkig kun je hydratatie ook uit voedingsmiddelen halen. Eet bijvoorbeeld lekker veel komkommer, aardbeien, watermeloen of ananas. Donkere bladgroenten bevatten ook erg veel vocht.

Goede vetten
Omega 3 en Omega 6, oftewel goede vetten. Vroeger heerste er nog angst voor vetten maar inmiddels weten we dat deze vetten juist erg goed voor ons kunnen zijn. Niet alleen voor ons lichaam maar ook voor onze huid. De vetten remmen en verlichten de effecten van ontstekingen. Het resultaat is minder roodheid en irritatie. Ook geeft het de huid voeding waardoor het minder trekkerig of droog aanvoelt. Producten die veel gezonde vetten bevatten zijn bijvoorbeeld avocado of vette vis zoals zalm. Yes, dat broodje zalm met avocado is dus een erg goed idee! Je kan goede vetten ook aan je ontbijt toevoegen door een beetje chiazaad of walnoten aan je yoghurt of havermout toe te voegen. Door te koken met olijfolie kan je ook goede vetten toevoegen aan je voedingspatroon.

Antioxidanten
Vrije radicalen kunnen onze huid flink wat schade toebrengen. Dit kan op verschillende manieren. Ze kunnen schade brengen aan het membraan waardoor het minder goed vocht, zuurstof en voedingsstoffen kan vasthouden. Ook brengt het schade aan de huidstructuur doordat ze collageen en elastine snel afbreken. Tenslotte kan het schade brengen aan de melanozyten waardoor er overmatige pigmentatie kan ontstaan. Gelukkig hebben we antioxidanten! Zij kunnen ons bescherming bieden tegen die vrije radicalen. Het is dus erg belangrijk dat we die genoeg binnen krijgen. Antioxidanten zitten in groene groenten (tip: maak een groene smoothie!). Ook zit het in verschillende soorten bessen zoals blauwe bessen en bramen. Het zit in citrusvruchten én zelfs in chocolade. Wanneer je zin hebt in een verwen momentje en toch goed wil bezig zijn met je huid, mag je een stukje chocolade eten. Let wel op dat je het in beperkte hoeveelheden doet en het 70% of meer pure chocolade is.

Let’s get spicy
Kruiden maken ons eten niet alleen lekker maar het doet onze huid ook veel goeds! Verschillende kruiden hebben een goede werking op onze huid bijvoorbeeld dat ze ontstekingsremmend en de doorbloeding stimuleren. Voeg een beetje kaneel toe aan je havermout, drink een verse gember thee of kurkuma om deze goede kruiden binnen te krijgen. Een ander kruid dat we niet mogen vergeten is knoflook! Goed excuus om die niet meer te laten staan toch?

Wist jij dat deze ingrediënten kunnen bijdragen aan een mooie huid?
Volg ons hier ook op Facebook & Instagram
Meer leuke beauty artikelen lezen? Klik dan hier!